Facebook, computerfis og Corona

Mød i denne artikel frisør, Jeanne Juul Haagensen fra salon Zik Zaks i Herlev. Hun har været på Facebook-kursus hos ff.dk og er som alle andre frisører underlagt tvangslukning. Desværre har Corona-lukningen gjort, at der ikke er så meget nyt hår at skrive om på Facebook, men det slår ikke Jeanne ud. Hun sætter stadig stor pris på sit job som frisør og bruger ventetiden på motion og kontakt med kunderne, så hun er klar til den kommende storm af langhårede kunder…
Jeanne står ved sin computer og smiler
Jeanne sidder ved sin computer med høretelefoner på
Zik Zaks salonens facade

Jeanne havde længe tænkt, at hun gerne ville være bedre til Facebook og få en bedre føling med at være synlig på de sociale medier. Så i februar kontaktede Jeanne ff.dk, og sammen fik de skræddersyet et kursus, som tog udgangspunkt i Jeannes niveau og behov.

”Kurset var meget godt, og de var meget forstående. Det var lige efter mit hoved – langsomt, og …forstår du det nu, og …prøv det nu,” fortæller Jeanne Juul Haagensen fra Zik Zaks i Herlev.

”Underviseren talte ikke for hurtigt, og der er meget, jeg ikke forstår ved alt det der computerfis, men det fik hun mig til at forstå,” fortæller Jeanne.

Tidligere var det en kollega, som oftest stod for Facebook-opdateringerne i salonen. ”Jeg vidste nogenlunde, hvordan jeg lagde tingene op og sådan noget – til husbehov, vil jeg kalde det. Men hun var langt bedre, end jeg var til det.”

Denne kollega er nu fratrådt sin stilling, og Jeanne er derfor ekstra glad for, at hun tog beslutningen om at dygtiggøre sig selv i netop Facebook.

Jeanne synes at hun fik en masse små fif, både omkring det tekniske, men også omkring hvordan hun formulerer sig og får skabt en bedre kontakt til kunderne.

”Der var ikke ret meget kommunikation med kunderne. Vi svarede selvfølgelig på de ting, de spurgte om eller kommenterede. Men nu har jeg fået indblik i, at det skal man være bedre til,” siger Jeanne.

Online

Nu i denne Corona-tid er der mange, der oplever, hvordan rigtig mange ting kan foregå online. Selv uden Corona er der faktorer, der gør, at tingene bare er nemmere at gøre online. I dette tilfælde var det afstanden. Jeanne bor i Herlev og ff.dk holder til i Herning i Midt­-
jylland.

Så på denne måde kunne kurset foregå fra kl. 8 til 10 om morgenen, og Jeanne var efterfølgende klar til at tage en arbejdsdag i salonen. Dermed var der ingen spildtid eller halve dage brugt på transport.

Kurset foregik gennem et skærmdelingsprogram, så ff.dk kunne se og i nogle tilfælde overtage Jeannes skærm. ”Det fungerede fint, fordi hun var med ind over computeren. Hvis jeg fumlede lidt rundt i det, så tog hun musen og sagde: Det er dér,” fortæller Jeanne.

Corona

”Det er forfærdeligt for både mig og mine kunder. For jeg kan ikke tjene de penge, jeg gerne vil, og de kan ikke blive klippet. De bliver mere og mere langhårede,” fortæller Jeanne om tiden under Corona-
lukningen.

”Men heldigvis er der mange positive ting. Så bliver de langhårede, og så kan man lave ny stil,” griner Jeanne.

Lige nu er der ikke så meget kommunikation på Facebook-siden, fordi butikken er lukket pga. Corona-virusset. Men Jeanne synes, at det er rigtig rart, at hun kan bruge Facebook-siden til at informere om den midlertidige lukning.

”For første gang har jeg lagt en film op. Det gjorde jeg faktisk i forbindelse med Corona for at fortælle kunderne, at jeg stadig er her.”

Hun forsøger også at holde lidt kontakt med kunderne gennem små firnurlige opslag. Bl.a. har hun lagt en lille video op, hvor hun er ude og cykle en tur, med teksten: ”Dejligt med en cykeltur. Hvad laver I, i denne Corona tid?” Og det har affødt flere kommentarer i en hyggelig og positiv tone.

”Jeg cykler, jeg løber, og jeg går, for jeg skal have noget motion hver dag – af en eller anden art. Og så er jeg ved at gøre hovedrent. Men jeg tager lidt ad gangen, for jeg skal også have noget til næste uge,” siger Jeanne med et smil i stemmen.

Hjælp fra Dofk

Jeanne fortæller også, at hun har fået meget hjælp fra dofk i denne svære tid. 

”Jeg har fået hjælp med alt, hvad der er af informationer omkring Corona. Hvordan man gør, og hvordan man søger. Det er de bedste penge, jeg har givet ud, som jeg ikke har syntes før i tiden. De knokler, det gør de.”

I fremtiden

”Kunderne står jo i kø, når vi åbner, så vi får eddermame travlt,” fortæller Jeanne.

”Det første, jeg vil gøre, er at kaste mig ned i salonen og hæve armene fuldstændig vanvittigt over hovedet og sige: Juhuu kom indenfor, vi er her..! Man kommer til at sætte pris på, at man er glad for sit job.”

Hun glæder sig også til at kunne bruge det, hun har lært på kurset og få lidt mere gang i Facebook-siden og kunne vedligeholde kontakten til kunderne.

”Det her er noget, jeg vil følge op på jævnligt. Jeg forestiller mig, at jeg måske skal have et opfølgende kursus hvert eller hvert andet år, så jeg vil bestemt bruge ff.dk igen,” afslutter Jeanne.

Salonen er tom